Verkkokauppa ja -ostaminen - Klikkauksen päässä kaikesta




Tänä päivänä lähes jokaiselle asialle on tuote. Tuntuu siltä, että kaikki mahdollinen on keksitty. Miten ostaminen ja kuluttaminen tapahtuu vuonna 2020? Tietysti vanhalla ja totutulla tavalla, eli kävelemällä liikkeeseen ostamaan tuote tai palvelu. Yhä suurempaa palaa kakusta päivä päivältä vie nettikauppa ja oma uskomukseni on, että nettikauppa voi syrjäyttää kivijalkaliikkeitä lähitulevaisuudessa.  

Nettikauppa on mullistanut ostamiskulttuuria sen helppouden ja yksinkertaisuuden vuoksi entisestään. Ostaminen ja kuluttaminen on tehty niin helpoksi, että kohta kukaan ei poistu kotoaan tekemään edes ruokaostoksia. Kaikki mahdolliset tuotteet löytyvät netistä ja ne ovat tilattavissa viikossa omalle kotiovelle. Ruokaostoksetkin on mahdollista suorittaa omalta tietokoneelta ja tilata laatikossa omaan kotiin. Verkkokaupan laajentumisesta ja ristikkäisyydestä voidaan antaa esimerkki Wolt -sovelluksesta, joka tarjoaa esimerkiksi kotiinkuljetusta Clas Ohlsonin tuotteille mikä kuulostaa ajatuksena aluksi hyvin absurdilta, mutta hetken asiaa miettineenä varsin nerokkaalta. Jokin asia menee rikki niin Wolt -kuljettaja voi tuoda rikki menneen esineen tilalle korvaavan. 

Nettikauppa kasvaa myös räjähdysmäistä vauhtia. Annan muutamia lukuja nettikaupan käyttäjistä Amerikassa ja muutamia esimerkkejä suurimmista valtioista. Vuoteen 2023 mennessä odotetaan, että nettiostajien määrä ylittää 300 miljoonaa kuluttajaa ja luku kertoo vain Yhdysvaltojen asukkaista. Prosentuaalisesti se on noin 91% kaikista asukkaista. Tällä hetkellä 69% amerikkalaisista on käyttänyt nettikauppaa ja 25% kaikista käyttää nettikauppaa vähintään kerran kuukaudessa. Amazonin mahtavuudesta kertoo myös se, että 47% verkkokauppa ostoksia tehneistä teki ensimmäisen ostoksensa Amazonin nettikaupassa.

Ohessa on muutama kuva. Ensimmäinen kuva kertoo keskimääräisen määrän mitä nettikauppias tienaa per asiakas. Suurimman määrän nettikauppoihin käyttävät Yhdysvallat, Iso-Britannia ja Ruotsi.






Toinen kuva kertoo miten sukupuolet jakautuvat nettiostosten välillä ja mitä eri sukupuolen edustajat ostavat verkkokaupoista. Suurin ero sukupuolten välillä on, että miehet ostavat enemmän esineitä ja tavaroita kuin naiset, jotka ostavat ruokaa ja vaatteita eniten. 




Kommentit

  1. Mielenkiintoisesti ja monipuolisesti kirjoitettu juttu! Amazon on kyllä onnistunut saamaan tosi suuren asiakaskunnan itselleen. Varsinkin nyt korona aikana huomaan itsekkin tilaavani nettikaupoista tavallista enemmän. Mielestäni nettikauppojen monipuolistuminen ja kasvaminen on hyvä asia.

    -Oskari Kasurinen

    VastaaPoista
  2. Mielenkiintoinen blogikirjoitus Mikko! Verkko-ostamisen helppouden takia itsekin nykyään valitsen sen kivijalkaliikkeiden sijasta. On mielenkiintoista nähdä miten verkko-ostaminen laajentuu eri tavoin, kuten esimerkiksi kotiinkuljetuksella, minkä mainitsitkin. Tullaanko tulevaisuudessa ostamaan kaikki verkkokaupoista? Mitä mieltä olet Mikko? :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sosiaalisen median markkinointi

Pelialan laajentuminen älypuhelimiin