Sosiaalisen median markkinointi



Moi taas!

Tänään aiheenamme on sosiaalisen median markkinointi lyhyesti some-markkinointi. Aihe on jatkuvasti kasvava ja muuntautuva. Päivä päivältä useampi ja useampi omista ystävistäni tarjoaa somessa alennuskoodeja ties mihin urheiluvaatteista proteiinijauheisiin.

Mitä some markkinointi on ja miten sitä tehdään?

Sosiaalisen median markkinointi nimi paljastaa jo hieman mistä on kyse. Mutta pääpiirteittäin some markkinointi on sosiaalisessa mediassa harjoitettua markkinointia. Se voi olla tuotemainoksia instagram postausten lomassa, kaupallisia yhteistöitä tunnettujen tai vähemmän tunnettujen some vaikuttajien kanssa. Mitä tahansa mikä tapahtuu sosiaalisessa mediassa. Some markkinointi on omasta mielestäni saavuttanut jo pisteen, että se tulee korvista ulos. Kaikkien puhelinsovellusten ja pelien ylä ja alapalkeissa komeilee mainoksia ostamaan sitä ja tätä, kaikkien youtube ja facebook videoiden aikana joutuu katsomaan useita mainoksia ennenkuin videon on saanut katsottua loppuun.

Some markkinointi on loputon suo, sitä on joka puolella ja miksi ei olisi. Käytämme puhelimia enemmän kuin koskaan aikaisemmin eikä kehitys ole hidastumassa. Karanteenin aikana huomasin omassa puhelimen käytössäni valtavan piikin kun puhelin ilmoitti "Olet käyttänyt puhelinta tämän viikon aikana x tuntia ja ruutuaikasi on kasvanut 25% viime viikosta". Se sai ajattelemaan onko se kaikki puhelimen tuijottamiseen käytetty aika varmasti tarpeellista. Eihän se ole mutta olemme mukavuuden haluisia ihmisiä ja jäämme helposti tuijottamaan videoita esimerkiksi facebookin suoltaessa uusia videoita videoiden perään automaattisesti.


suomalaiset-somessa-dna-2017-06
Kuva Täältä!
Sosiaalisessa mediassa tärkeimmät kanavat mainostaa ovat Instagram, Snapchat, Youtube, Twitter, LinkedIn ja Facebook. Näissä mainonta voidaan kohdentaan tietyille ikäryhmille, asuinalueille, sukupuolille käytännössä kohdentamisen voi tehdä hyvin tarkasti kenelle haluamasi mainos näkyy. Sosiaalinen media on mainospaikkana sen vuoksi erittäin tehokas, koska mainonnan pystyy kohdistamaan tietylle asiakasryhmälle niin, että rahaa ei mene hukkaan mainoksen näkyessä kohderyhmän ulkopuoliselle esimerkkinä lehtimainokset.

Some markkinointi on myös nykypäivää kaikkien ollessa puhelimella enemmän ja enemmän yritys jää auttamatta jalkoihin jos se ei osaa hyödyntää valtavaa sosiaalisen median potenttiaalia markkinoinnissaan.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pelialan laajentuminen älypuhelimiin

Verkkokauppa ja -ostaminen - Klikkauksen päässä kaikesta