Pelialan laajentuminen älypuhelimiin

Moi!

Tämän postauksen aiheena on mobiilipelit ja miten ne ovat räjähdysmäisesti vallanneet peliteollisuudelta markkinatilaa.

Palataan ajassa taaksepäin vuoteen 2008 jolloin Applen oma sovelluskauppa AppStore lanseerattiin. Tästä kaupasta pystyit lataamaan ilmaiseksi tai ostamaan ensimmäisiä puhelinpelejä. Pelit eivät välttämättä olleet lainkaa yhtä korkealaatuisia kuin vaikka Playstation tai Xbox konsolipeleihin verrattuna mutta puhelin oli kevyt ja aina mukana. Pelin avaamiseen menee muutama sekunti ja pelata voi käytännössä missä tahansa eikä tarvita televisioa tai muuta ohjainta käteen. Pelit olivat yksinkertaisia ja koukuttavia. Esimerkkeinä näistä 2009 julkaistu Angry Birds ja Candy Crush joka julkaistiin 2012, molemmat pelit ovat edelleen todella suosittuja Angry Birds enemmän lasten keskuudessa ja Candy Crush aikuisten keskuudessa.

Kuva Täältä!

Minkä kokoisista tuloista sitten puhutaan jos pelit ovat ilmaisia ladata ja pelata? Angry Birdsin kehittäjä Rovio Entertainment on tienannut Angry Birds pelillään 289 miljoonaa euroa viime vuosikymmenen aikana. Candy Crush puolestaan tahkosi vuonna 2018 tutkimuksen mukaan keskimäärin 4.2 miljoonaa dollaria PÄIVÄSSÄ. Summat ovat päätä huimaavia kun puhutaan yksinkertaisista peleistä, joiden suunnittelu ei vaadi suuria ponnisteluja. Kun pelit ovat ilmaisia ladata ja pelata rahaa saadaan pelinsisäisistä ostoista. Otetaan esimerkiksi vaikka Candy Crush, jos et juuri ja juuri pääse tasoa läpi tarjoaa peli sinulle lisäsiirtoja muutamalla kymmenellä sentillä. Ajattelet, että olet tahkonnut samaa tasoa niin pitkään, että muutama kymmenen senttiä ei ole paha raha siitä, että pääset eteenpäin. Niinpä päätät maksaa ja muutaman päivän päästä olet samassa tilanteessa. Et mitenkään pääse tasoa läpi ja peli tarjoaa helpotusta hieman kalliimmalla kuin viimeksi ja silti ajatus seuraavasta tasosta tuntuu niin hyvältä. Päätät jälleen ostaa itsesi seuraavalle tasolle ja tarpeeksi moni jos ajattelee näin ja pelaajia on kuukausittain 272 miljoonaa. Kun edes pieni prosentti ostaa satunnaisesti pelinsisäisiä ostoksia tuottaa peli valtavia määriä dollareita sen kehittäjille.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sosiaalisen median markkinointi

Verkkokauppa ja -ostaminen - Klikkauksen päässä kaikesta