Digitaalinen markkinointi ja sen sisältö

Mitä on digitaalinen markkinointi ja missä siihen voi törmätä?
Henkilökohtaisella tasolla mieleeni tulee sanoista digitaalinen markkinointi lähinnä sosiaalisen median vaikuttaja leveä hymy kasvoillaan ja terveystuote kädessä. Sitä se on karrikoidusti tänä päivänä. Kuluttajiin pyritään vaikuttamaan hyvin treenatun ihmisen kautta, että näitä meidän juomiamme nauttimalla sinäkin voit näyttää tältä tyyppisesti. Digitaalinen markkinointi ja mainonta on tietysti kuitenkin paljon muuta kuin vain sosiaalisen median vaikuttajia ja siellä mainostamista.

Digitaalinen markkinointi on yrityksen markkinoinnin osa-alue, johon sisältyvät kaikki digitaalinen viestintä ja materiaali. Digitaaliseen markkinointiin kuuluu tyypillisesti muun muassa sähköposti- ja mobiilimarkkinointi, hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta sekä Display-mainonta. Digitaaliselle mainonnalle on ensisijaisen tärkeää, että markkinointi pohjautuu yrityksen strategiaan sekä liiketoiminnallisiin tavoitteisiin ja se on räätälöity kohderyhmille.

Kenelle digimarkkinointi soveltuu?

Lyhyesti sanottuna kaikille. Olipa kyse sitten 50,000 artikkelin vähittäisverkkokaupasta tai pienestä parturi-kampaamosta, niin digimarkkinointia hyödynnetään vähintäänkin jollakin tasolla. Toiselle yritykselle tehokkain keino uusien asiakkaiden hankintaan voi olla hakusanamainonta, kun taas toiselle Facebook-mainonta on ylivoimaisesti tehokkain keino tavoittaa se oma kohdeyleisö. Suuremmat yritykset saattavat hyödyntää lähes kaikkia digitaalisia kanavia, joilla on kaikilla oma rooli yrityksen markkinointimixissä.

Miksi digimarkkinointi sitten on niin tehokasta ja miksi se kannattaa?

·       Tarkka mainosmateriaalien kohdennus
·       Digitaalinen markkinointi toimii myös pienellä budjetilla
·       Mainonta on interaktiivisempaa
·       Tarkasti mitattavat tulokset
·       Digimarkkinoinnin ansiosta voit ymmärtää kohderyhmääsi paremmin


Inbound-markkinointi
Outbound-markkinointi
  • Interaktiivista ja kaksisuuntaista
  • Asiakkaalle hyödyllistä materiaalia
  • Asiakkaat tulevat luoksesi omatoimisesti
  • Materiaali on opettavaista tai viihdyttävää
  • Yksisuuntaista kommunikaatiota
  • Asiakkaat tavoitetaan markkinoijan toimesta
  • Mainonta ei tuo lisäarvoa asiakkaalle
  • Tavoitteena ei ole viihdyttää tai opettaa


Kommentit

  1. Iltaa Mikko! Kerrassaan mainio ja ytimekäs kirjoitus markkinoinnista. Itse ajattelen digitaalisen markkinoinnin parhaina puolina kustannustehokkuuden ja tarkan mitattavuuden. Kuten kirjoituksessa totesit, että esimerkiksi kampaajalle sopiva kanava voi olla Facebook. Facebookissa saat helposti tuhansien henkilöiden kattavuuden muutamalla kympillä/satasella. Tuntuu melko hurjalta verrattuna esimerkiksi sanomalehtimainoksiin.

    Parasta kyseisessä ja monissa muissakin digitaalisissa markkinointikanavissa on mitattavuus. Näet tarkasti, kenet mainos on tavoittanut, ketkä sitä on painanut, ketkä on palannut uudestaan jne.. Lista hyödyllisistä asioista on loputon.

    Myös helppous on erityisesti pienyrittäjille tärkeä. Nykypäivänä et tarvitse enää erillistä markkinointihenkilöä, vaan voit pienellä vaivalla itse toteuttaa asian.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sosiaalisen median markkinointi

Pelialan laajentuminen älypuhelimiin

Verkkokauppa ja -ostaminen - Klikkauksen päässä kaikesta