Mobiilisovellukset ja niiden käyttö yrityksen liiketoiminnassa

Mobiilisovelluksia on tänä päivänä jokaiseen käyttötarkoitukseen. On lähes mahdotonta yrittää keksiä sovellusta, jota ei vielä ole olemassa. Olemme sitä sukupolvea, joka on ensimmäisestä puhelimesta asti ladannut App Storesta tai Google Play -kaupasta uuden puhelimensa täyteen pelejä ja sovelluksia niin paljon, että puhelimen muisti on huutanut pää punaisena jo alle kuukauden kuluttua. Tai no itse olen ainakin nuorempana tehnyt niin, että sovelluksia ja pelejä tuli latailtua liikaa ja kaikkia ei tullut edes käytettyä. 

Building mobile apps that are relevant to African consumers
https://www.appsafrica.com/building-mobile-apps-impact-african-consumers/
 
Yrityksetkin ovat hiljalleen hivuttautuneet sovellusmuodoissa markkinoille ja tarjonneet palvelujaan edistäviä ja mainostavia puhelinsovelluksia kuluttajille. Hyviä esimerkkejä yrityksistä, joiden toiminta on joko pelkästään tai lähes kokonaan riippuvaisia puhelinsovelluksestaan ovat tutut Wolt, Foodora ja eri vaate tai kenkäliikkeet. Esimerkeistä Wolt ja Foodora ovat yrityksiä, joiden palvelu on täysin sovelluspohjainen. Woltilla tai Foodoralla ei ole muita palveluja on vain puhelinsovellus, jolla kuluttaja tilaa ruokaa kotiinsa. Poikkeuksena Wolt joka on laajentanut toimintaansa ja tarjoaa muidenkin kuin ruokafirmojen tuotteiden kuljetusta. 

Aikaisempaan sovellusten käyttämistapoihin palatakseni olen oppinut kriittisyyttä sovelluksia kohtaan. Jos mainoksia on liikaa tai sovellus tökkii ja on epäjohdonmukainen, hankkiudun siitä eroon mahdollisimman nopeasti. Olen myös oppinut arvostamaan hyvin toimivia ja ulkonäöllisesti kauniita sovelluksia. Junalipun ostaminen tai pikkusumman kaverille lähettäminen sovelluksen kautta onnistuu mutkattomasti, eikä ohimolla sijaitsevan verisuonen tarvitse pullistua. 


https://mobilepay.fi/tietoa-mobilepaysta


Asia, joka jää helposti myös huomioimatta on yrityksen verkkosivut. Verkkosivuja luodessa 2020 pitää muistaa keskittyä myös mobiiliversioon. Suurimmat yritykset ovatkin pysyneet hienosti ajan hermolla ja päivittäneet kotisivunsa siihen kuntoon, että sitä voi hienosti selata myös puhelimella. 

Kommentit

  1. Moi Mikko! Mielenkiintoinen ja ajankohtainen aihe. Toit hyvin esiin omia kokemuksiasi mobiiliapplikaatioista. Tekstissä on hyvä juoni ja yhdessä kappaleessa on sopivasti tekstiä.

    Lyydia Leppälä

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sosiaalisen median markkinointi

Pelialan laajentuminen älypuhelimiin

Verkkokauppa ja -ostaminen - Klikkauksen päässä kaikesta