Miten tekoäly ja automatisointi auttavat yrityksiä digitaalisessa liiketoiminnassa?

Tekoäly eli keinoäly on tietokone tai tietokoneohjelma, joka kykenee suorittamaan ihmisen kaltaisia toimintoja. Andreas Kaplan ja Michael Haenlen määrittelevät tekoälyn näin: ” järjestelmän kyvyksi tulkita ulkoisia tietoja oikein, oppia tällaisista tiedoista ja käyttää opittuja asioita tiettyjen tavoitteiden ja tehtävien saavuttamisessa joustavan sopeutumisen kautta". Suppeasti ajateltuna tekoälyllä tarkoitetaan mitä tahansa älykkääseen toimintoon kykenevää tietokonetta tai ohjelmistoa. Viime vuosien aikana tekoäly ja sen kehittäminen on ottanut valtavia harppauksia. Kehityksen on mahdollistanut laitteiden tehon kasvu ja oppivan tekoälyn harjoittamiseen käytetyn datan määrän kasvu. Tekoälyn peruskäsitteitä ovat koneoppiminen ja syväoppiminen.

Brad Porter, VP of Robotics at Amazon, on Warehouse Automation ...
https://spectrum.ieee.org/automaton/robotics/industrial-robots/interview-brad-porter-vp-of-robotics-at-amazon

Koneoppimisessa tekoälyä ei ole ohjelmoitu valmiiksi vaan se oppii itsenäisesti sille annetusta datasta. Koneelle ei määritetä jokaista tilannetta varten valmiiksi toimintaohjeita vaan se oppii itse tutkimalla. Mitä enemmän dataa koneella on käytettävissä, sitä tarkempiin tuloksiin se kykenee.

Hyviä esimerkkejä tekoälystä ja sen kehityksen askeleista on vaikka Tesla ja heidän itseohjautuvat autonsa. Tesla hyödyntää tekoälyä autoissaan niin, että se osaa ”katsella” ympärilleen ja tunnistaa mahdollisia esteitä ja jalankulkijoita. Auto kykenee jo valvotuissa olosuhteissa ajamaan turvallisesti tiellä ilman kuljettajaa. Toinen esimerkki on Google Maps, joka pystyy ehdottamaan matkaajalle liikenteen nopeudesta ja mahdollisista ruuhkapaikoista riippuen nopeimman mahdollisen reitin pisteestä A pisteeseen B. 

https://www.autotie.fi/tien-sivusta/viimeinen-alfa/tesla-cybertruck-nayttaa-mahtavalta!


Tekoälyä hyödyntää myös monet verkkokaupat kuten Amazon, joka pystyy neuroverkkojensa avulla tarjoamaan kuluttajalle hänen googlehakujensa ja muun nettikäyttäytymisen kanssa tuotteita omassa nettikaupassaan. Tietämättämme olemme suostuneet saamaan personoituja tarjouksia ja mainoksia kaikissa sosiaalisen median sovelluksissa. Tekoäly seuraa tekemisiämme jatkuvasti ja oppii sen mistä olemme kiinnostuneita.

Kommentit

  1. Avavaa blogaus tekoälystä ympärillämme, ja mitä uutta se on tuonut esimerkiksi autoteollisuuteen. Selkeästi tuli myös esiin koneoppimisen ja syväoppimisen ero. Kiva, ettei pelkästään kerrottu somen ja verkkokaupan välisestä tekoälyliikenteestä!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sosiaalisen median markkinointi

Pelialan laajentuminen älypuhelimiin

Verkkokauppa ja -ostaminen - Klikkauksen päässä kaikesta